Pædagogiske tilgange
Ressourcefokuseret og anerkendende tilgang:
På Fjorden arbejder vi med en ressourcefokuseret og anerkendende pædagogik. Vores pædagogik er blandt andet baseret på, at barnet/den unge skal udvikle evnen til selvforvaltning. Rammen for arbejdet er præget af en strukturpædagogisk tilgang med vægt på relations arbejde.
Vi tager udgangspunkt i hvilket udviklingstrin barnet er på og vi anerkender dem for det de kan og det der lykkes.
Den anerkendende tilgang handler blandt andet om, at se på det der virker, og lade det være inspiration til endnu bedre løsninger. Tilgangen bygger blandt andet på, at konstruktiv opmærksomhed øger vores selvværd og giver os mere mod på nye udfordringer, vi lærer ofte mere af vores succeser end af vores fejltagelser. Vi ønsker en forandring af adfærd og vejen dertil går gennem validering.
Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, vi søger at forstå og anerkende den måde verden ser ud på fra barnets perspektiv og dermed søger at forstå barnets mestringsstrategier. Forandringsprocessen sker gennem validering. Den anerkendende tilgang fokuserer på ressourcer, værdier og drømme.
Der stilles krav til barnet med udgangspunkt i de ressourcer og de forudsætninger barnet har. barnet bliver medinddraget så det derved kan udvikle evnen til selvforvaltning.